söndag 13 november 2011

ManDALAn Blå kurbits är klar

Nu är jag klar med manDALA nr 22 Blå kurbits.Jag lade till några blad för att täcka de alltför tomma fälten (se tidigare inlägg). Det är ju dessutom så att just de gamla dalmålarna var mycket noga med att inte ha för stora tomma ytor. Sådana fyllde de snabbt med sina berömda "krusningar". Så jag följer bara traditionerna. "Blomman" i mitten har dock inte något typiskt dalmåleri-stuk. Där frångick jag traditionerna. Men den är vacker, inte samt?

Jag har också lagt till en bård utefter kanten. Bekvämt för då behöver man inte fundera på lämplig ram. Men det är jobbigt att måla den där bården. Som ni kan se får jag använda diverse hushållsattiraljer för att kunna palla upp tavelduken så det går bra att måla. Idag har jag ur köksskåpen använt en träbricka samt uppsamlaren till grönsaks-strimlaren. För att inte tavlan skulle glida iväg använde jag färglådan. Det fungerade men nog skulle jag behöva en bättre anordning. Tycker ni inte det?

2 kommentarer:

Johanna sa...

Hej! vilka fina mandalas du gör! jag har också kommit på idén att blanda in kurbits i mandalamålningar och blev så glad av att se dina bilder!

Anonym sa...

Underbara arbeten.
Om man hade den gåvan - lyckliga du som har den.