söndag 5 februari 2012

Nytt manDALA-mönster på gång.


Jag har blivit tillfrågad om jag vill skapa ett manDALA-mönster att användas som alternativ vid kurser för målning av mandalas. Och det vill jag ju gärna.

För ett par månader sedan kom vi överens - i stora drag - hur mönstret skulle se ut. Men annat har kommit i vägen så jag påbörjade inte projektet förrän idag. Och när jag satt där med skissblocket för att påbörja mitt konstnärliga skapande (jojo), så visade det sig att jag alldeles glömt bort vad vi kom överens om. Så det var bara att börja från början och låta inspirationen komma.

Jag har arbetat fram ett mönster som nu ska överföras på duk, 50x50 cm. Duken är grundad med lite svag brungul ton. Lite senare i kväll ska jag ströppla med lite mörkare ton så duken ser lite "melerad" ut (några, mina oartiga syskon, skulle säga att jag försöker efterlikna flugskitar - och de har alldeles rätt).

Jag har tagit flera bilder under arbetets gång och kanske blir det en bildserie så småningom. Vi får se.

Jag slutar här, för nu har grunden torkat så jag kan börja ströppla. Jag använder en hopknöcklad trasa och duttar färgen på duken så det blir liksom melerat. Ganska svårt att få det lagom. Det vill gärna bli lite för mycket. Eller för lite.

Måndag förmiddag. Det blev som jag befarade. I morgonens dagsljus såg jag att ströpplingen blivit för mörk. Så nu har jag fått gå på med ljusare färg för att tona ner det hela. Erik Grind, min lärare, kommer att oja sig en stund men sedan säger han "Det blir nog bra, ska du se". Han är så himla positiv, som tur är.

Inga kommentarer: