lördag 16 juli 2011

Mandala nr 19 Astrasu från Rätwijk

 Mandala nr 19 Astrasu från Rätwijk är nu klar.
 Mönstret är taget från "astrasun" (halsduken) som hör till Rättviksdräktens vardagsdräkt. Jag gillar verkligen mönstret. Den andas respekt och glädje över naturens mångfald och gör mig glad varje gång jag ser på den.

Även här känner jag glädje över att kunna binda samman österlandets andliga mandalastruktur med västerlandets materiella fokus. För mig andas bilden glädje och förundran över att vi faktiskt finns till och dessutom har möjlighet att glädjas över vår materiella välfärd som möjliggjorts av våra strävsamma förfäder. Vi kanske t o m törs andas förhoppningen att vi snart fullföljt vår strävsamma vandring över våra oändligt många liv.

Men .....  Vad tycker ni? Ska blomsterslingan på kanten vara kvar? Jag är själv tveksam. Det ser kanske lite för plottrigt ut. Passa på att tala om vad ni tycker om detta. Det går troligen att måla över den om jag slipar lite försiktigt. Måste prova  först.

Håll till godo.

Inga kommentarer: