onsdag 20 juli 2011

Mandala nr 20 Astrasu i guld. Den ofullbordade

För ett par dagar sedan började jag på en ny mandala, helt i svart och guld, som bygger på samma mönster som mandala nr 19 Astrasu från Rätwijk.

Medan nr 19 "Astrasu från Rätwijk" i sig ska spegla våra förfäders hårda arbete i jordbruket i det fysiska livet (vardagshalsduken till Rättviksdräkten) så ska nr 20 "Astrasu i guld" spegla den tänkta tillvaron på "andra sidan".

Men kom inte och säg att tillvaron på "andra sidan" är mindre arbetsam! Guldfärgen ville inte täcka. Jag lade på minst 3 lager guldfärg innan jag gav upp och ringde min mandalalärare Erik Grind i Falun. Han skrattade rått (sadistiska anlag?) men talade sedan glatt om att det kan enkelt åtgärdas. Lägg en grund med titanvitt och raw sienna. Måla sedan med guldfärg.

Så nu har jag nyss blandat till en grund som jag lagt på en blomma överst i mitten. Nu ska det torka sedan stryka med guldfärg. Får se om grunden borde vara mörkare. I så fall får jag göra en ny blandning och försöka igen.

Undrar just hur många strykningar det här blir innan målningen är klar. Jag återkommer troligen i frågan.

Inga kommentarer: