måndag 12 september 2011

Solvagnen uppfyller Mayakalenderns spådom?

Det har varit en stor glädje för mig att måla den här tavlan. Jag vill peka på det faktum att österns intresse för människans inre landskap håller på att överföras till den växande skaran andligt intresserade människor i väst. En integrering av det fysiska och andliga.

Bilden är helt platt men mandalan (yantran) på vagnen har kraftig 3D-effekt. Med rätt sorts 3D-glasögon kan man se att yantran är som en boll som både går inåt och utåt i bilden. Detta för att visualisera den rymd som finns inom oss alla och väntar på att få blomma ut.

Jag har arbetat hårt på att använda bara färger som dalmålarna använde under sin storhetstid under 1700 - 1800-talet. Jag hade ett himla snärj att få fram 3D-effekten med den typen av färger.

Bilden är en blandning av Rättviks- och Leksandsmåleri. Kurbitsen till vänster är inspirerad av Kers Erik JönsSon (1802-1851) från Leksand. Så även ryttaren. Hästen är dock en något förändrad Rättvikshäst. Trädet till höger är typiskt för Rättviksmålarna. Den nedre bården ska symbolisera kärleken till allt växande och den övre bården ser jag som en symbol för att den slöja som skymmer vårt verkliga seende (maya) är på väg att försvinna som morgondimman för solen.

Som en liten kuriosa(?) kan nämnas att det bara är ca 7 veckor kvar (28/10) innan förutsägelserna i Mayakalendern enligt Carl Johan Callemans tolkning fullbordas och mänskligheten går in i ett upplyst tillstånd.

1 kommentar:

Bror sa...

Har kommit på att jag åxå kan se i 3D nu efter att operationen fixxas synen på höger öga! Kul! Vilka glasögon måste man ha för att se 3D?