tisdag 30 augusti 2011

Jag provar och provar ...

Som jag skrev i förra inlägget så håller jag på att måla en manDALA där motivet är en häst (lik Rättvikshästen) som drar en vagn med en stor, rund cirkel där en klassisk mandala skall målas in i cirkeln. F ö är motivet uppbyggt på s k kurbitsmålning, eller dalmålning som det egentligen borde kallas.

Det är meningen att madalan i vagnen ska målas så att den får 3D-effekt. Men färgen måste harmoniera med de gamla jordfärgerna som användes i dalmåleriet på 1700-1800talet. Inte helt lätt eftersom 3D-effekten uppstår just ur hur färgerna kombineras. Jag har gjort flera kopior av själva mandalan och provar mig fram. Men än så länge har försöken inte varit särskilt lyckade. Jag vill inte lägga ut någon bild ännu eftersom så mycket återstår.

Kan just undra varför jag utsätter mig slika utmaningar!

Inga kommentarer: