lördag 13 augusti 2011

Effekten av en garderobsdörr som inte går att stänga.

Så här ligger det till. I ett par år har jag haft en målarduk, 40 x 60 cm i garderoben. Måtten på duken och hyllorna i garderoben gör att dörren inte går att stänga när duken är där. Till min stora irritation. Jag har länge insett att jag borde s a s måla upp duken så den inte längre irriterar mig. Ett vanligt naturmotiv intresserade inte mig, inte heller ett porträtt. Jag är helt enkelt såld på manDALA-motiv (se min profiltext). Och häromdagen dök en bild upp i mitt huvud som skulle passa på duken. Det blir ManDALA nr 21 "Solhjulet".  En häst med ryttare i 1700-tals Dalastuk omgiven av "kurbitsar" drar en vagn med ett "Solhjul" i form av en klassisk mandala. Det ska åskådliggöra att österlandets insikt i livets inre mysterier nu är på väg även till oss i västerlandet.

Dom som följt min blogg vet, att jag har en idé om att i mina målningar arbeta för fred i världen och enligt mitt sätt att se sker det genom att måla bilder som är en kombination mellan österlandets stora intresse för människans inre, själen, symboliserat genom deras berömda mandalas och västerlandets stora fokus på det materiella. Jag anser att vi ska ha balans mellan båda synsätten för att få ett fullödigt liv. Därför kombinerar jag båda världsdelarnas åskådning i form av en ManDALA. Och eftersom jag är uppfödd i hjärtat av Dalarna, dvs vid Siljan och insupit fiolmusik och dalmåleri med modersmjölken så känns det naturligt för mig att använda dalmåleriet som signum för västerlandet.

Inga kommentarer: