måndag 15 augusti 2011

Snålheten bedrar visheten

Nu var det dags att grunda duken som ska vara underlag för min grandiosa {;o)} målning om österlandets visdom om själen och dess väg till västerlandet (se förra inlägget).

Duken skulle alltså grundas. Jag målar ju med akrylfärger och då ska grundningen vara av samma slag. Jag är ekonomisk, till gränsen snål, säger CG och brukar köpa vanlig, vit grundfärg för väggar för grundstrykning av dukarna. Men nu var vi ju i stugan och den burken fanns i lägenheten 3 mil bort. Så jag letade överst i en garderob där jag förvarar färgslattar från våra måleriarbeten på stugan. Hittade en relativt fräsch burk med anonym text: "INOMHUS Måla din egen vägg så får du det bästa färgprov som går att få. Bas A". Det lät ju betryggande. Färgen kändes lite seg när jag strök på den men den var vit och fin i alla fall och luktade inte lösningsmedel.

När den torkat skulle den få en önskad nyans genom en ny, tonad strykning. Men då använder jag mina vanliga "konstnärsfärger".  Jag ville ha fram en äggskalsliknande grundton. Jag blandade till en riklig slatt (vill inte riskera att färgblandningen tar slut när halva duken är struken för det är nästan omöjligt att få samma ton igen). Började glatt stryka på färgblandningen. Men nu uppstod något konstigt. Färgen liksom sögs in i grunden, blev trög och fick tendens att klumpa ihop sig. Fastnade liksom i grunden. Gick inte alls att få jämn och slät som förväntat. Så det var bara att inse att duken var förbrukad innan den knappt var påbörjad Så vad det var för färg jag hittat i garderoben har jag ingen aning om. Någon som vet?  

Så det blev till att åka till Clas Ohlson i Insjön och hoppas att de hade duk med samma mått (skissen var ju redan klar). Tyvärr fanns bara en duk som var 5 cm högre än den förbrukade. Men jag har konstaterat att motivet vinner på lite mer "luft". Så nu har jag grundat den nya duken (med mina "konstnärsfärger") och ska nu bara ströppla på lite "flugskit". Ni vet - de gamla dalmålningarna var ju lite prickiga av flera 100 års användning.

Och jag har lärt en läxa - det är inte alltid så bra att vara så ekonomisk.

PS. Just nu sufflerar CG (som läser FK på sin egen laptop) att Clas Ohlson har minskat sin försäljning på grund av att deras nya butiker (samt butiken i Insjön) har mist sin gamla charm. Och vi håller med till 100%. Det har blivit alltför mycket IKEA över butiken. CG, som tidigare var en mycket trägen besökare, och kund, på CO vill nu inte ens längre åka dit. DS




Inga kommentarer: