måndag 31 januari 2011

Mandala nr 18, dag 2

Jag började redan i går att svagt färglägga några av delarna på tavlan men blev ganska snabbt klar över att jag inte var nöjd med delar av motivet. Så det blev till att göra om mönstret och försöka infoga det i det redan överförda motivet. Inte helt lätt, kan jag lova.

Den som synar bilderna noga kan se att just centrum är ändrat. Jag har nyss försökt kopiera över det till duken och inlemma det i det tidigare motivet så att grundningen inte störs. Det är ju näst intill omöjligt att lappa och laga i grundfärgen, som är lite svagt äggskalsfärgad.

På ritningen har jag lagt till lite mer gröna blad kring den s k "hummerklon" som är så specifik för Målar Erik Eliasson, som anses vara kurbitsmåleriets fader (med risk för att jag trampar folket i Gärdsjö med omnejd på tårna).

Reta er inte på att färgerna är allt annat än representativa. Det är bara ett litet prov för att se åt vart det lutar. Jag lovar att hålla mig till traditionens färger så gott det går. För den som retar sig på att jag tar med Rättviksmålarens "hummerklo" medan övriga detaljer påminner om Leksandsmåleriet så beror det på att Ullvimålarnas svulstiga stil faktiskt passar bättre i mandalamåleriet. Men jag lovar att försöka få fram en stiltrogen "Rättviksmandala" senare.

Hej å hå vad kul det här är!!

Inga kommentarer: