lördag 29 januari 2011

Nu har jag börjat med mandala nr 18

Nu har jag fått lust att börja måla igen.

Med en dåres envishet har jag fastnat i min idé att propagera för att ena öst och väst genom att kombinera österlandets andliga mandalas och västerlandets fysiska måleri. Och eftersom jag bor i hjärtat av Dalarna så ligger det nära till att det blir det s k kurbitsmåleriet. Den här målningen ska bli spännande att göra. Jag har inte färgerna riktigt klart för mig ännu. Det får bli en överraskning. Om det verkar bli lyckat så ska jag fota de olika stegen och lägga ut här på bloggen. Jag lägger ut mönstret i kväll. Får se om det blir mer i morgon.

Jag gillar att sitta och pilla med ett motiv och finslipa i det oändliga. Jag mediterar fram motivet och sedan börjar jag skissa. Linjal, gradskiva, passare och miniräknare är mina arbetsredskap i början. Det gäller att vara noggrann. Någon millimeters miss kan förstöra hela strukturen.Sedan gäller det att föra över mönstret på en preparerad duk.

Själva målandet är rena avkopplingen och är liksom bonus för allt slitet med mönstret. Att måla av ett redan färdigt mönster som någon annan gjort är inget för mig. Nej, hemgjort ska det vara!

Inga kommentarer: