torsdag 10 februari 2011

Mandala nr 18, dag 6

Nu har jag inte målat så mycket på ett par dagar. Annat har kommit i vägen. Men jag visar en bild av vad jag åstadkommit i alla fall.

Nästa åtgärd blir att fixa till "urnorna" i mitten. Det ska bli dalmåleri-stuk på dom också. Sedan blir det mer krusiduller även i ytterkanterna.

Ett av kurbitsmålarnas (1750 - 1850-talet) viktigaste åsikt var att det inte skulle vara några tomma ytor. När de målade sina motiv på väggar och skåp hos sina bättre bemedlade kunder så målade de in sina "kurbitsar" överallt där det fanns en tom yta att täcka. Googla på "kurbits" gärna på Wikipedia, "dalmålning" eller "rosmålning" så kan ni se exempel.

Hrmmm: När jag betraktade fotot här på bloggen så kom jag till slutsatsen att jag nog ska göra "rosen" som sticker upp alldeles ovanför urnkanten lite större. Jag tror, att det blir bättre balans då. Hoppas den vita färgen kommer att täcka bra över det mörkblåa. Det kommer att behövas.

Inga kommentarer: