lördag 19 februari 2011

Mandala nr 18 Dalakrus är klar

 Idag har jag jobbat i flera timmar för att få klar Mandala nr 18. Jag har döpt den till Dalakrus för det är verkligen mycket "krus" i den.

Det har varit så kallt ute, -27 grader hela dagen trots ett strålande solsken, att det inte var något svårt beslut att plocka fram målargrejerna och ägna mig åt det i stället för att gå ut i solskenet.

 Resultatet blev i alla fall att jag blev klar med min dala-mandala och jag måste säga att jag är riktigt nöjd med den. Både Rättviksmåleri och Leksandsmåleri fick sin del den här gången. Målar Erik EliasSon(1754-1811), eller möjligen hans äldre bror Elias EliasSon (1749-1789), båda från Utanåker i Rättvik, är kända för det berömda  "hallonet" (eller druvan) samt den mystiska "hummerklon" (som jag tycker ser ut som en papegojtulpan. Men de fanns ju inte på den tiden). De svulstiga blomsteruppsatserna är inspirerade av Ullvimålarna i Leksand. Bården jag målat på kanten har inspirerats av målaren  Back Erik Andersson (1778-1847), också från Ullvi i Leksand. Samma bård syns förresten runt målningen på den här bloggens logga.

Den här gången fick kurbitsen ta överhanden så man får konstatera att den blev väldigt "fysisk". Jag får fjäska för öst i nästa målning i stället.

2 kommentarer:

Sara sa...

Jättefin tavla. Jag gillar att du även har målat på sidan av duken (fast det kanske du alltid brukar göra??).

Brittis sa...

Tack för din kommentar. Det är bekvämt att måla även på kanten för då behöver man ingen ram. Speciellt bra om det är en duk som är bred.